Monday, July 16, 2007

Tingkat Satu: Pengharapan Yang Biasa

Ke hadapan HJ yang diingati selalu,


Assalamualaikum.

Apa khabar awak di sana? Menjadi harapan saya agar awak sihat dan sentosa bersama-sama keluarga yang tercinta. Alhamdulillah, berbanyak syukur buat Tuhan seluruh alam kerana saya juga sihat wal'afiat, gembira dan bahagia bersama kedua ibu bapa dan adik beradik saya. Cuma, kebelakangan ini cuaca agak panas dan anak tekak saya agak satu macam. Mungkin batuk ingin bertandang agaknya. Apa-apapun, awak tidak perlu risau, kerana saya sudah mula mengambil air masak, sekerap mungkin.

Sebelum saya terlupa, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan happy birthday buat awak. Semoga kehidupan awak bertambah baik dan sejahtera, di samping keluarga tercinta. Dan saya doakan agar Tuhan merahmati awak dengan pelbagai kejayaan di masa hadapan. Aamin...

Terasa macam ingin sahaja saya ke Petaling Jaya, membawa bersama-sama saya kek untuk awak. Tetapi saya segan dan kurang keberanian. Pertamanya, saya belum ada kudrat untuk bertentang mata dengan awak. Saya amat pasti saya akan gugup dan tidak keruan apabila bersua dengan awak nanti. Ataupun mungkin saya malu akan dilabelkan sebagai terhegeh-hegeh, bagai perigi mencari timba.

Keduanya, saya tidak tahu lokasi sebenar rumah awak biarpun alamatnya tersemat kukuh di kotak ingatan ini dan rumah awak tidak jauh daripada rumah emak saudara saya.

Dan ketiganya, saya tidak tahu kek kegemaran awak! Biarpun begitu, naluri saya kuat mengatakan bahawa awak sukakan kek coklat. Kalau tidak silap, saya pernah ternampak awak makan kek coklat dengan berselera sekali semasa sambutan birthday kawan baik awak setahun setengah yang lalu. Betul tak?

Jangan lupa awak kata saya, psycho pula! Kebetulan saya melintasi kelas 4 Azam dalam perjalanan pulang ke dorm selepas selesai prep petang. Bukan stalking ya! Sekadar ambil-ambil tahu.

Bercerita pasal birthday, ada apa-apa rancangan untuk meraikan hari istimewa ini? Sudah pastinya, awak akan menyambutnya dengan orang (orang-orang?) tersayang kerana memang lumrah manusia, benda-benda yang baik ingin dikongsi dengan mereka yang dikasihi.

Dan saya harap awak sudi menerima cenderahati yang tidak seberapa daripada saya ini. Sekali lagi, selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran daripada saya. Semoga sukses selalu.

Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan tahniah di atas keputusan SPM awak yang perolehi seminggu yang lalu. Alhamdulillah, Tuhan itu maha pemurah lagi maha penyayang. Biarpun awak menghadapi cabaran dan liku-liku yang sukar, awak masih mampu mencatatkan keputusan yang baik. Tahniah dari saya.

Apa perancangan awak selepas ini? Apakah awak akan meneruskan cita-cita awak untuk menjadi seorang jurutera? Adakah awak akan melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Malaysia, seperti mana yang pernah awak war-warkan dahulu?

Saya juga amat bersyukur dengan keputusan yang saya perolehi. Insya-Allah, sekiranya tiada aral yang melintang, saya ingin melanjutkan pelajaran ke luar negara. Buat masa ini, saya berkira-kira untuk memasuki program persediaan ke Jepun ataupun program International Baccalaureate.

Ibu lebih mendorong saya untuk mengambil program matrikulasi sains hayat agar saya boleh mengambil jurusan perubatan nanti. Tetapi memandangkan saya cuma mendapat kepujian untuk subjek Fizik, maka tertutuplah peluang saya untuk ke luar negara atas tiket jurusan perubatan ataupun kejuruteraan.

Salah satu cara untuk saya melanjutkan pelajaran ke luar negara atas biasiswa JPA ataupun MARA ialah dengan mengambil jurusan perakaunan, sains komputer ataupun undang-undang. Ada apa-apa cadangan daripada awak? Hehehe... tidak perlulah awak memeningkan kepala dengan masalah saya pula. Lagi baik awak fokuskan perhatian untuk merencanakan masa depan awak.

Sebelum saya menurunkan noktah muktamad pada warkah ini, izinkan saya memajukan sekali lagi, hasrat hati ini untuk berkawan dengan lebih rapat dengan awak. Sesungguhnya, kehadiran awak dalam dunia saya amat saya syukuri dan hargai.

Akhir kata, salam kasih mesra dari saya buat awak di sana. Assalamualaikum.

RP,Melaka.

No comments: